Sunday, June 1, 2008

I`am Not UMNO

Apa nak jadi dengan parti UMNO sekarang ni. Agaknyalah mungkin banyak yang tidak bersetuju berbanding setuju jika semua jawatan penting dalam kerajaan perlu diserah kepada ahli atau orang UMNO sahaja jika mereka meletak jawatan. Hal inilah yang berlaku sekarang apabila Menteri Belia dan Sukan yang baharu, Datuk Ismail Sabri Yaakob mengesa Pengerusi Sepang International Circuit, (SIC) melepaskan jawatannya hanya kerana beliau (Datuk Mokhzani) keluar parti UMNO.

Situasi yang sama juga mungkin akan berlaku kepada bekas Setiausaha UMNO, Tan Sri Sanusi Junid, agar melepaskan jawatan sebagai Presiden UIA kerana beliau juga telah keluar UMNO. Saya berharaplah agar pemimpn UMNO janganlah melenting bila berlaku situasi yang bergini. Jika semua jawatan di Malaysia ini perlu di pegang oleh seorang yang berstatus ahli UMNO, sukarlah Malaysia hendak mencapai perpaduan yang erat dalam kalangan penduduk yang berbilang kaum.

Sewajarnya UMNO mungkin boleh memikirkan kenapa tindakan kerajaan pembangkang Pulau Pinang melantik bekas setiausaha Gerakan turut serta dalam pentadbiran negeri. Tidak semestinya ahli UMNO yang dilantik menerajui sesuatu jawatan itu mereka yang dipilih adalah pakar dalam bidang tersebut. Hal ini menjadi raliti jika kita hari jika diperhatikan banyak agensi kerajaan yang boleh dikatakan di pegang oleh ahli-ahli UMNO. Tahniah diucapkan kepada yang dilantik dan benar-benar pakar dalam jawatan yang mereka dilantikkan. Tetapi amat malang jika ada yang dilantik menjadi ahli lembaga, misalnya, tetapi tidak bermakna sekadar mereka hanya dilantik kerana ahli UMNO.

No comments: