Thursday, June 18, 2009

Mataku Sakit di Klinik Mata.

Hari ini penulis menemani emak untuk membuat pemeriksaan mata di Klinik Pakar Mata, di Hospital Kerajaan. Penulis bertolak jam 7 pagi dan terus ke klinik berkenaan. Sesampai di klinik, penulis berpusing hamper 1 jam untuk mencari tempat letak kereta, dan pada jam 0849, menulis dapat meletak kereta kononnya dikatakan kawasan larangan, tapi banyak kereta diletakkan di situ. Kereta penulis, diletakkan memang dikawasan yang khas meletak kenderaan awam. Disebabkan kesesakkan, kereta penulis hanya 200 cm sahaja menghadang kenderaan lain.

Untuk atasi permasalahan tersebut, penulis meletakkan no telefon pada wiper agar mudah dihubungi jika ada pemandu lain yang ingin memandu keluar. Sesampai sahaja di pintu masuk Klinik Pakar Mata, agak terkejut juga melihat banyaknya orang. Penulis yang sudah agak lama tidak ke Hospital Kerajaan, hanya memerhati sahaja gelagat setiap pengunjung yang telah membuat temu janji di klinik berkenaan.

Terdapat satu kaunter khas untuk pendaftaran, dan di situ pesakit akan dipecahkan mengikut “bahagian mata mana yang sakit”. Tedapat beberapa bilik untuk tujuan rawatan. Suara misi melaungankan nama pesakit yang hadir, memeriahkan lagi suasana ruang menunggu di klinik tersebut.

Keadaan tempat menunggu dan klinik tersebut amat sesak. Walau banyak kerusi disediakan, semuanya penuh dan banyak juga yang berdiri, atau hamper sama jumlah yang berdiri dan yang duduk. Sesekali, akan kelihatan Pembantu Perubatan memberikan ubat berbentuk titisan kepada mata pesakit yang hadir untuk menguji tahap ketarak pada mata.

Melihat keadaan demikian, penulis memahami, keadaan klinik yang sesak memaksa pekerja di bahagian tersebut melakukan apa-apa yang seharusnya untuk kesahjeteraan pengunjung atau pesakit yang hadir. Rata-rata pesakit yang hadair adalah melalui temu janji dan dari luar Kuching. Yang boleh penulis tulis di sini ialah mengharapkan pihak kerajaan agar dapat meninjau atau menimbangkan membina satu bangunan khas bagi Klinik Pakar Mata. Hal ini kerana dengan kesesakan yang amat sangat itu, MUNGKIN mendatangkan keadaan ketidakselesaan kepada pekerja perubatan atau doktor yang bertugas di situ. Hal seumpama ini harus diambil kira kerana tugas seorang doltor adalah merawat, dan sebaiknya bila merawat pesakit dalam keadaan rileks dan tenang bukan tertekan dengan karenah pesakit yang lama menunggu dan sebagainya.

Kerajaan mungkin ada alasan kenapa dan mengapa untuk tidak mengadakan dahulu harapan penulis di atas. Namun pada masa yang sama, adalah menjadi tanggungjawab penulis untuk melaporkan apa-apa jua agar pihak kerajaan mendapat maklumat yang betul dan tepat. Alhamdulillah, jam 1230, emak selesai menjalani rawatan di klinik berkeaan. Terima kasih kepada semua Doktor, dan misi yang bertugas di Klinik Pakar Mata HUS.

No comments: