Sunday, September 12, 2010

Bumm, bunyi Mercun!

Mercun, bunga api, meriam buluh dan sewaktu dengannya. Tidak dapat dilupakan akan bunyinya yang amat manyakitkan telinga. Kehadiran bunyi bising itu tandanya musim perayaan menjelma lagi. Aidilfitri dan Tahun Baru Cina, pada penulis antara persamaannya ialah malam menjelang tarikh sebenar perayaan tersebut, maka aktiviti bermain mercun dimulakan tepat pada jam 12 tengah malam.

Itulah kebiasannya. Pengalaman dizaman remaja dan kanak-kanak penulis akui memang ada keseronokkan bila bermian mercun atau meriam buluh. malah penulis sendiri ketika dizaman kanak-kanak dahulu kerap juga bermain "bom" menggunakan kepala paip yang bersaiz besar, yang disikan dengan belerang. Bunyinya, cukuplah penulis beritahu pasti akan mendetik jarum ukuran skala ricther. Kalau sudah teruk sangat sekalipun, masih ada "bom" yang ringkas iaitu menggunakan plug motosikal yang diubah suai. Bunyinya yang pasti lebih kuat berbanding 'air bomb' yang dijual sekarang.

Itu cerita pengalaman silam. Hari ini mercun yang dikatakan telah diharamkan untuk berada di Malaysia sudah mulai pudar haramnya. Tahun baru Cina dan Aidilfitri telah mempermainkan istilah "haram" tersebut. Timbul persoalannya dimanakah penguatkuasaan kita?

Itu bukan masalah penulis untuk memikirkannya. Fokus utama penulis kali ini ialah mengenai budaya atau amalam muslimin Malaysia bermain mercun setiap kali menjelang Aidilfitri atau Aidiladha. Apakah tujuan permainan mercun tersebut? Jika masyarakat cina bermain mercun ketika saat menjelang Tahun Baru Cina, mungkin kita mengetahui sebabnya seperti yang kerap dicerita oleh orang tua kita dulu-dulu, iaitu untuk menghalau kesialan, dan balutan mercun yang warna merah itu yang bertaburan dirumah masyarakat cina merupakan satu tanda kebesaran kepada mereka. Itu masyarakat cina.

Melayu Islam yang bermain mercun pada malam Aidilfitri, untuk tujuan apa? Suka-suka, atau terpengaruh dengan budaya masyarakat cina? Penulis melontar persoalan ini kerana sejak dua menjak ini hal ini seolah meruakan satu kemestian. Jika bermain mercun itu sekadar untuk meriuhkan suasana sambutan aidilfitri, mungkin ada juga kebenarannya.

Seingat penulis sendiri sehinggalah dewasa ini, sekolah tidak pernah memberitahu bermain mercun itu salah dari segi konsepnya. Cuma salah sebab merbahaya sebab ianya belerang dan mudah meletup. Berdasarkan konsep tersebut, rasanya sampai bila-bila pun masyarakat kiata akan terus bermian mercun....

Yang jelas, serononnya bermain mercun ialah pada saatnya ianya meletup...walaupun menyakitkan telinga untuk mendengarnya...

1 comment:

HAFIZAL said...

saja nak memeriahkan suasana raya.......