Saturday, April 30, 2011

Rojak Ke Roti Canai?

Hari ini aku manfaatkan masa untuk membuat ziarah. Bila disebut ziarah, kebiasaannya kita akan beranggapan membuat umrah. Memang tepat, cuma ziarah dan umrah adalah sama. Ziarah bahasa Melayu manakala umrah ialah bahasa Arab. Itu yang kita jarang diberitahu dalam pada kita meneruskan kehidupan seharian. Pagi ini aku memutuskan untuk bersarapan di luar memadangkan hujan. Mungkin pelik bunyinya, namun itulah keputusan aku pagi tadi. Aku memilih untuk bersarapan di kedai yang dinamakan Bimmers untuk sarapan. 

Tetapi disebabkan kawasan disana sesak dan tidak ada ruang untuk meletak kenderaan, aku memetuskan untuk meneruskan perjalanan ke kawasan Satok. Walau agak jauh, aku memutuskan niat untuk terus membuat ziarah ke hospital selepas sarapan. Justeru untuk itu aku memilih kedai yang berhampiran hospital umum sarawak iaitu kedai kopi o corner.

Cerita mengenai kedai ini, memang diketahui umum khususnya di bandaraya Kuching, kedai ini memang menjadi pilihan warga Kuching, khususnya kepada warga berhampiran. Hal ini kerana menu yang disediakan banyak dan rasanya sedap. Aku dan kawanku memang teah menjadikan kedai ini sebagai destinasi tetap untuk berserapan. Mi Jawa dan Mi Kolok nya memang mvlous. Itu belum lagi roti canai telur dan menu baharu yang ditukar setiap hari. 

Walaupun begitu, kami tidaklah mengambil kesempatanuntuk bersarapan disitu menjalinkan hubungan dengan para pekerja di situ. kehadiran kami ke situ hanya untuk bersarapan semata-mata. Bila demikian halnya, maka setiap kali sampai, mengambil tempat duduk, memesan makanan, bayar dan terus kembali ke pejabat. Itulah rutin sebelum ini.

Sejak 2011, aku dan kawanku jarang bersarapan ke kedai ini disebabkan pertambahan kereta dan kesesakan jalan untuk ke satok. Boleh disimpulkan pada tahun 2011, boleh dikatakan belum lagi aku bersama kawanku bersarapan di kedai ini.

Kesempatan pagi ini aku gunakan untuk bersarapan ke kedai tersebut. Sesampai ke situ, aku bermonolog, "ini sudah bagus, sebabnya kedai sudah bertukar wajah, dan orang pun banyak, maka sudah semestinya orang suka dan tetap menjadi pilihan masyarakat," 

Aku bergegas mencari meja yang kosong. Alhamdulillah, ada meja yang kosong. Pengunjung yang awal tadi baru meninggalkan kedai. Aku un lega sebab ada tempat duduk, lantas memberikan isyarakat kepada pekerja kedai untuk menbersihkan meja berkenaan.

Mulai pada saat memanggil pekerja untuk membersihkan meja, aku seolah sudah merasakan ada sesuatu yang tidak menyenangkan hati akan berlaku. Panggilan pertama aku kepada pekerja untuk mengemaskan meja yang masih dengan sisa makanan pelanggan awal tadi, tidak disambut dengan sebaiknya. Aku hanya berwasangka baik dengan berkata kepada diri sendiri, "mungkin mereka sibuk"...

Sampai ke minit yang ke-5, aku terus bangun dan pergi sekali ke arah seorang pekerja meminta dia jasa baik dia agar membersihkan meja kami, dan alhamdulillah, pekerja tersebut terus melaksanakannya dengan bahasa badan tiadak menyenangkan. Namun aku tetap untuk berwasangka baik.

Sebaik meja bersih, sekali lagi aku memaksa diri untuk memanggil pekerja untuk mengambil pesanan. Seperti diawal tadi, aku pun terpaksa menunggu beberapa minit juga untuk mendapatkan seorang pekerja yang boleh mengambil pesanan. Tunggu punya tunggu, rupanya belum ada lagi pekerja yang tiba untuk membuat pesanan, lantas aku terus ke kaunter yang berhampiran untuk membuat pesanan air dan rojak ayam.

Rupanya tindakan aku membuat pesanan terus begitu tidak disenangi oleh pekerja di situ...dah hampir masuk waktu Marghrib. Kita bersambung lagi, Insya-Allah.

No comments: