Saturday, April 30, 2011

Mendeklamasi Puisi Atau Lirik?

Apabila disebut menjadi hakim pertandingan, yang terlintas di benak fikiran kita ialah penguasaan sesuatu bidang atau bakat yang melayakan seorang itu menjadi hakim. Baru-baru ini, aku diarah untuk menjadi hakim pertandingan lagu puisi peringkat bahagian. Pertandingan itu disertai 19 buah pasukan dan tugas aku dan dua hakim lagi ialah mencari 5 orang pemenang (termasuk juaralah tu...) dan persembahan terbaik dan puisi terbaik.

 Nak dijadikan cerita, pertandingan kali ini menarik minat penulis kerana dua sebab - ada 19 buah sekolah yang bertanding, dan khabarnya ada 5 buah sekolah yang bertanding merupakan sekolah yang 'hebat' dalam persembahan lagu puisi.

Sebagai hakim pertandingan, adalah menjadi resam untuk menilai sebaik sahaja peserta naik ke atas pentas untuk membuat persembahan. Pada tempoh tersebut, aspek adab atau persembahan akan mulai diberi perhatian oleh hakim. Ada juga hakim yang terlalu halus atau teliti permahatiannya hinggakan aspek kebersihan dan penampilan diri setiap individu yang membuat persembahan akan diambil perhatian.

Sebaik suara diperdengarkan untuk mendeklamasi puisi, mata hakim akan meneliti rangkap demi rangkap bait puisi yang dilampirkan untuk dinilai. Hakim yang berpengalaman, hanya seimbas lalu akan dapat mengesan kelemahan dan kekuatan sesebuah puisi. Deklamsi dan teks puisi adalah dua perkara yang berbeza. Pendeklamasi yang bijaksana, mampu membuat silap mata kepada pihak hakim dengan penampilan suara dan bahasa badan yang mentap dalam mendeklamsi teks puisi yang teruk.Demikian juga sebaliknya ada teks puisi yang berkualti, tapi diucapkan tanpa penghayatan dan statik.

Mendeklamasi sebuah puisi mewajibkan pendeklamsi memahami setiap bait dan rangkap puisi yang hendak dideklamasikan. Bukan hanya menghafal. Puisi yang dihafal, tidak akan dapat dideklmasi dengan sebaiknya kerana tidak akan mempengaruhi bahasa badan dan intonasi suara. Hal inilah yang banyak berlaku dalam pertandingan deklamasi peringkat sekolah menengah.

Perlukah memekik melolong dalam mendeklamsi puisi? Tidak perlu. Puisi adalah susunan kata-kata yang menarik, dan keadah penyampaiannya memadai bermain dengan intonasi dan riak wajah. Faktor suara amat penting - jelas dan sebutan yang terang dan lancar.

Mengantuk pulak mata ni, Insya-Allah akan bersambung pada post akan datang...

No comments: