Saturday, February 26, 2011

Bila Walkie Talkie Hilang...

Jika pembaca melalui jalan darat dari Serian ke Miri, pasti hampir disepanjang pembaca akan melihat atau bertemu dengan pelbagai nama rumah panjang. Namun, ejaan rumah bagi maksud yang berkenaan di ringkaskan menjadi RH sahaja. Sebagai contoh RH Edward, adalah merujuk kepada rumah panjang edward.

Dalam hal Hotel RH, RH itu menunjukkan rumah juga, cuma secara kebetulan RH itu juga adalah singkatan kepada nama tuan punya hotel tersebut, Rimbunan Hijau., salah sebuah syarikat konsesi balak yang ada sijil halal oleh kerajaan negeri Sarawak dan Malaysia.

Program kami di Sibu ada dua, pertamanya menganjurkan bengkel dan pementasan teater. Pementasan teater 'Rosli Dhoby: Luka Darul Hana' seingat aku adalah yang pertama seumpanaya anjuran kami di luar Kuching, dan di bumi kenyalang. Sejak di Kuching, aku memang resah memikirkan bagaimana berakhirnya pementasan ini dilakukan di luar Kuching. Kereshan aku disebabkan beberapa perkara; pertama, aku tidak melihat akan 'keseragaman' idea pengarah dipraktikkan oleh krew. Kedua, ini kali pertama aku melihat sbuah produksi yang pada pendapat aku, agak sibuk dengan hal-ahal lain sehingga aku terfikir adakah mereka fokus kepada lakonan mereka? hal ini disebabkan, sebelum mereka ke Sibu, sebahagian pelakon terlibat dalam pementasan satu lagi teater lain iaitu Darul Hana. Ketiga, pengurusan produksi kali ini akan bercelaru. Itu ayat yang boleh aku katakan dan tidak mahu nak ulas panjang.

Kegusaran yang pertama aku rasai ialah apabila pada hari ini sebelum pementasan, berlaku sesuatu yang tidak dijangkakan. Alhamdulillah, semuanya dapat diatasi, namun misteri 'yang berlaku' itu masih aku fikirkan sampai ke saat ini.

Apakah yang berlaku? Dan kenapakah ianya berlaku? bagaiman pementasan teater tersebut? Berjaya? Atau tidak dipentaskan? Tunggu post kemudian...

1 comment:

REMYLAN-PRO BN said...

Bro, RH ya bukan rumah panjang tapi bermaksud RIMBUNAN HIJAU kerana semua dak kayu k moleh rumah panjang ya disponsor oleh cdak rimbunan hijau.. kekekekekek.

Mun dah ilang beli baru jak...