Thursday, February 24, 2011

Perjalanan Ke Sibu

Untuk dua minggu akan datang ini, aku akan ke bandar Sibu, Miri dan Bintulu. Misinya, urusan kerajaan yang tidak perlu aku perincikan. Perjalanan aku kali ini hanya bersama pemandu kami yang sasa bentuk badannya. Jika orang melihat gaya dan susuk badannya, sekali imbas pasti orang akan menyangkakan bahawa beliau adalah seorang body guard saya atau kami. Itulah kelebihan saudaraku itu.

Hujan diawal perjalanan mendesak aku dan pemandu kami untuk bersarapan dahulu. Perjalanan ke Sibu yang dicadangkan sewal jam 5 pagi menjadi agak terlewat disebabkan ada beberapa perkara berkaitan keluarga yang perlu aku selesaikan. Kami singgah minum di kedai yang dikenali sebagai 'Rojak Kucei', di kawasan Batu Lintang.

Penduduk di bandaraya Kuching jika disebut rojak kucei, pasti tahu dimana lokasinya, iaitu di kawasan Batu Lintang. untuk lebih terperinci, belakang bangunan tempat dimana persatuan orang buta membuka pusat urut. Cerita mengenai rojak kucei, semua orang setuju dengan kesedapan kuahnya. Cuma yang dikesalkan, kenapa hanya ada satu sahaja kedai roajk kucei di bandaraya Kuching?

Walhal pelanggannya dari seluruh pelusok bandaraya Kuching. Tidak terfikirkah tuan punya untuk membuka rantaian cawangan di beberpa tempat di Tabuan Jaya, taman Suka atau di Taman Matang Jaya? Sebabnya, jika kita ke sana, semua yang datang menikmati rojak ucei adalah kalangan pekerja dari sekitar bandaraya Kuching termasuk Petra Jaya, dan tidak terkecuali rakan-rakan yang bekerja di Wisma Bapa Malaysia.

Justeru, adalah wajar tokey kepada rojak kucei mengambillkira pendapat ini sebab jika kuahnya menjadi rahsia keluarga, maka lakukankanlah dengan penuh rahsia juga. Jika KFC masih dapat mengekalkan resipinya kenapa tidak kita. Cadangan ini bukan untuk keuntungan saya, tapi kepada tuan tokey rojak kucei.

Sepinggan rojak kucei memang tidak akan puas, namun hari ini aku berkongsi dua pingan dengan body guard kami. Hujan lebat dan kesejukan pagi diatasi dengan minum minuman panas. Teh O tetap menjadi pujaan hati ku.

Perjalanan ke Sibu kami teruskan dan hanya singgah di tempat istirehat di Temudok. Sri Aman terkenal dengan buaya Bujang Senang, manakala Temuduk pula terkenal dengan ikan masak  asamnya, dan juga  pulut panggang yang bersaiz BESAR dan sedap.

Kami singgap di Temudok hanya untuk merenggangkan badan yang kepenatan duduk lama dalam kereta. Tidak ada apa-apa yang menarik di Temudok yang membuat kami berhenti lama. Perjalanan kami teruskan sehinggalah sampai ke Sibu.

Sepanjang perjalanan ke Sibu, aku sellalu berfikir untuk kesekalian kalinya, jika di Brunei, aku pernah mendengar seorang kawan memberitahu bahawa seorang anggota pasukan keselamatan yang berpencen penuh (genap 58 atau 60 tahun) , maka kerajaan Brunei akan memberi sebidang tanah kepadanya sebagai kurnia untuk aktivitinya semasa pencen.

Bumi Sarawak amat luas...kekadang terdetik juga di hatiku agar kerajaan negeri yanga da sekarang turut mempraktikkan juga. Bagi ku apa guna keluasan Sarawak jika keuntungan nya hanya dinikmati oleh segelintir pihak sahaja.Pada jangkaan dan pengiraan ku jika tanah di Sarawak diagihkan setiap lot kepada setiap kakitangan awam negeri dan swasta atau penduduk tetap kod 13 negeri ini yang sudah berusia 30 tahun, pasti tanahnya masih mencukupi. Tidaklah pemandangan di setiap jalan diliputi hutan disepanjang jalan.

Ada juga sekurang-kurangnya rumah dan sesekali bergilir dengan pemandangan hutan dan rasa bosan disepanjang perjalanan tidaklah ke tahap yang amat membosankan. Pulak tu, sahabat body guard aku itu suka mendengar lagu-lagu jiwang yang bertentangan sekali dengan jiwa selapis heavy metal yang masih ada pada diriku, walau usia sudah mencecah ke tahap muda tua...

Di bandar Sibu, aku duduk di hotel RH. Apa maksud RH, dan kenapa dinamakan RH? Jawapannya pada post akan datang...Aku penat dan nak berendam sebelum berehat menonton tragedi di Libya.

No comments: