Saturday, September 4, 2010

Bila PRA Besar Kepala...

Ini cerita Pembantu Rumah Asing (PRA) yang diimport dari Indonesia. Penulis tidak memiliki PRA, justeru penulis tidak pernah mengalami situasi ada PRA atau sewaktu dengannya. Namun, rakan penulis selalu meluahkan kemarahan beliau berhubung persoalan ini sehingga memberikan idea kepada penulis untuk menulis akan hal ini. Rakyat Malaysia sememangnya amat baik hati. Menjelang musim perayaan, Aidilfitri misalnya, pembantu rumah diberikan peluang bercuti pulang ke negara masing-masing untuk menyambut aidilfitri bersama keluarga tercinta. Itulah yang kerap di dengar dan berlaku. sememangnya orang Malaysia amat baik hati....walau kekadang selalu makan hati sebab terlalu baik hati. Sebaliknya yang berlaku ialah PRA yang dibenarkan pulang bercuti, pulang tidak akan kembali. Atau dalam erti kata lain, pulang dan terus menghilangkan diri. Akibatnya majikan menjadi mangsa keadaan. Walaupun aidilfitri 2010 belum lagi disambut, rasanya sebilangan majikan sudah dapat menghidu nasib yang akan mereka alami stelah PRA tidak kembali bertugas selepas bercuti. Apakah tindakan kerajaan berhubung persoalan ini?

Menurut rakan penulis yang marah-marah dengan apa yang akan berlaku, PRA tidak kembali bertugas satu hal. Bermaksud, dia akan dibebankan dengan pelbagai kerja harian yang selama ini PRA yang uruskan, selama tidak ada pengganti PRA yang baharu. Dan satu hal yang dia rasakan paling tidak adil ialah berhubung soal permit. Penulis diberitahu, sebagai contoh jika permit PRA tamat pada bulan Jun tahun 2011, dan PR tersebut tidak kembali bertugas semula selepas dibenarkan mengambil cuti raya, maka majikan yang akan dikenakan denda oleh pihak berkuasa tempatan dengan kadar lebih RM200.

Secara logiknya orang kebanyakkan pasti akan menjawab mudah sahaja untuk mengatasi hal ini, iaitu dengan membatalkan sahaja permit PRA untuk elak didenda. Hal ini tidak mungkin diambil oleh majikan yang amat-amat bekeperluan, dan yang mempunyai tanggungan yang mereka tidak dapat kendalikan lantaran mereka perlu pergi bekerja. Untuk mencari PRA yang baharu, adalah kos. Membatalkan permit dalam keadaan tidak ada maklumat yang jelas, atau hitam putih sama ada PRA yang sebelumnya akan kembali bertugas semula kepada majikan asalnya atau dia sememang berhenti terus tanpa notis, merupakan satu hal.

Timbul persoalan, siapa yang harus memastikan hal begini tidak berlaku? Jika majikan tidak memberi PRA untuk bercuti menyambut aidilfitri misalnya, rasanya tidak semua majikan di Malaysia yang begitu "sampai hati" berbuat demikian. Jika ada pun, mungkin dalam jumlah yang sedikit.

Dalam keadaan sama, jika dibenarkan pulang berhari raya ke negara sendiri, sudah pastinya PRA akan ditanamkan dengan pelbagai info lain yang menarik. Misalnya gaji lebih menarik jika bekerja di tempat ini dan itu dan sebagainya. Mungkinkah pihak berkuasa perlu memasukkan peranggan dalam perjanjian antara majikan dengan PRA bahawa PRA tidak akan diberikan cuti aidilfitri, dan PR tidak dibenarkan pulang ke negara masing-masing semasa cuti hari perayaan?

Penulis baharu sahaja mendengar permasalahan seumpama ini. Dengan memandangkan penulis tidak menemui statistik terkini berkaitan PRA di Malaysia, maka penulis menggunakan statistik pada tahun 2008.

Mengikut statistik dari Jabatan Imigresen Malaysia sehingga 30 Jun 2008, terdapat seramai 256,097 orang pembantu rumah asing yang bekerja di negara ini. Terdapat sembilan buah negara yang menjadi negara sumber bagi membekalkan pembantu rumah asing ke Malaysia. Negara-negara tersebut dengan jumlah pembantu rumah asing sehingga 30 Jun 2008 adalah seperti berikut.

Negara Jumlah (Orang)

Indonesia 237,256
Philippines 10,112
Kampuchea 7,003
Sri Lanka 682
Thailand 382
Vietnam 298
India 164
Nepal 46
Laos 1
Lain-lain 153

Mengurus pekerja asing termasuk pembantu rumah asing memerlukan perundangan dan peraturan-peraturan komprehensif dan berkesan. Bagi pembantu rumah asing, kerajaan telah pun mengadakan garis panduan peraturan dan akta-akta di bawah Akta Imigresen 1999 yang mencukupi bagi melindungi, menjaga kepentingan dan kebajikan pembantu rumah asing dinegara ini. Kerajaan ini juga menetapkan syarat-syarat permohonan untuk pembantu rumah asing supaya mereka tidak dieksploitasi oleh majikan.

Sebagai contoh, pembantu rumah asing beragama Islam hanya dibenarkan bekerja dengan majikan beragama Islam sahaja. Sekiranya ada majikan bukan beragama Islam yang ingin mengajikan pembantu orang asing yang beragam Islam maka majikan tersebut diwajibkan menandatangani perakuan pengambilan pembantu rumah asing yang beragama Islam. Di dalam perakuan ini, majikan diwajibkan menyediakan bilik penginapan khusus yang memberi kebenaran menunaikan ibadat wajib seperti sembahyang dan berpuasa.

Pembantu rumah asing juga tidak dibenarkan menguruskan kerja-kerja rumah yang haram dari segi Islam seperti menguruskan kerja berkaitan dengan anjing dan babi. Jabatan Imigresen Malaysia telah pun menetapkan sebanyak 30 garis panduan dan syarat-syarat pengambilan pembantu rumah asing.

Adakah garis panduan tersebut termasuk perkara yang penulis bincangkan disini? Tunggu jawapannya selepas Aidilfitri kelak...

No comments: