Saturday, September 4, 2010

Terima kasih Pehin Sri...


Berita ini penulis petik daripada laman sesawang Malaysiakini Edisi bahasa Melayu, 4 September 2010. Sebagai anak Sarawak, penulis kerap mendengar dan diajukan persoalan berhubung Ketua Menteri Sarawak. Antara soalan yang dikemukan ialah, "takkan tak ada orang lain yang boleh menjadi dan menggantikan tempat Ketua Menteri yang ada sekarang?"

Secara peribadi prinsip penulis dalam hal ini ialah begini. Ketua Menteri Sarawak sekarang adalah seorang yang dihormati kerana kebolehannya dalam memimpin Sarawak yang pelbagai edisi etnik dalam kelompok penduduknya, dan juga barisan kebinet negeri. Beliau juga merupakan Pengerusi Barisan Nasional Sarawak, dimana turut dianggotai parti politik lain selain Bumipuetara Sarawak (PBB).

Sejak menerajui Sarawak sehingga sekarang, penulis beranggapan beliau berjaya mengekalkan keharmonian dan perpaduan dalam kalangan masyarakat Sarawak yang pelbagai etnik dan agama. Secara peribadi penulis beranggapan itu yang paling penting. Dalam soal pembangunan, penulis tidak akan memberi komen yang panjang lebar, sebab penulis memahami akan visi dan matlamat Pehin Sri untuk sedaya mungkin membawa pembangunan ke seluruh ceruk Sarawak.

Justeru, pada penulis jika ada pihak yang mempertikai Pehin Sri terlalu lama menjadi Ketua Menteri Sarawak, maka individu tersebut harus menjawab persoalan adakah pemimpin pelapis sekarang searang mampu melakukan seperti Pehin Sri lakukan juga? Yang penulis impikan ialah keharmonian dan perpaduan yang erat dalam kalangan penduduk berbilang kaum.

Jika ada, dan benar ada, maka silakan untuk menjadi KM Sarawak yang baharu. Jika tiada, dan belum sampai ketahap itu, maka ada baiknya Pehin Sri dikekalkan. Apa gunanya menukar pemimpjn jika masyarakat menjadi huru-hara? Orang politik pastinya ada impian politik, tapi orang awam hanya inginkan kedamaian, kesahjeteraan, keamanan, perpaduan yang erat sesama rakyat Malaysia, merasai nikmat kemerdekaan sebenarnya.

Adapun pelbagai tuduhan terhadap Pehin Seri, pada pendapat penulis, itu adalah persoalan peribadi beliau. Jika benar, Allah ada yang akan menjadi hakim Yang Maha Adil. Jika sebaliknya atas sebab tujuan politik, maka pihak yang menabur fitnah berusahalah agar meminta maaf pada Aidilfitri yang akan menjelang tiba kepada Pehin Seri.

Zaman mungkin berubah, idea kepimpinan turut sama berubah. Namun yang paling penting harus diambil perhatian oleh barisan kepimpinan politik yang berhasrat menjadi KM sarawak ialah persoalan "Adakah aku mampu berkarisma untuk menerajui Sarawak tanpa menggugat kestabilan sosial sekian lama di negeri ini?". Jawap soalan itu terlebih dahulu, dan barulah ke plan yang seterusnya.

Kepada Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, penulis ingin mengucapkan jutaan terima kasih di atas kepimpinan yang telah memberikan nikmat keamanan dan kesahjeteraan kepada kami sekeluarga selama menetap di Bumi Kenyalang ini. Kami bukan orang politik dan tidak ada kaitan satu incipun dengan pentadbiran negeri Sarawak.

kami hanya bersyukur kerana hidup dalam negeri yang dihuni pelbagai etnik dan agama, dan pada masa yang sama perpaduan dalam kalangan kami amat erat. Itu yang utama. terima kasih Pehin Sri

PETIKAN DRP MALAYSIAKINI.

Arahan 'tutup mulut' telah dikeluarkan kepada kakitangan akhbarNew Sarawak Tribune berikutan penggantungan tugas editor eksekutifnya, Paul Si berhubung sebuah artikel pada 30 Ogos lalu yang dikatakan tidak disenangi oleh Ketua Menteri sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Menurut sumber, kakitangan berkenaan diarahkan supaya 'tutup mulut' berhubung penggantung ke atas Si itu dan ia dipercayai adalah atas arahan anak perempuan bongsu Taib - Hanifah.

Hanifah dilaporkan mencaci editor kanan dan pengurusan akhbar berkenaan pada mesyuarat lewat petang Isnin lalu berhubung artikel berkenaan yang berlarutan sehingga keesokan hari.

Hari berikutnya, yang kebetulan Hari Kemerdekaan, Si digantung tugas. Dia enggan mengulas apabila dihubungi hari ini.

Semuanya gara-gara tindakan Si yang memilih laporan berjudul 'Adakah Taib Mahmud sekadar mahu menguji?' yang dibekalkan olehBernama sebagai tajuk halaman utama akhbar itu.

Laporan itu memetik pendapat penganalisis politik yang mempersoalkan motif Abdul Taib mengumumkan kesediaannya melepaskan jawatan ketua menteri menjelang pilihan raya negeri akan datang yang mesti diadakan sebelum Jun tahun depan.

Menurut mereka yang diwawancaraBernama, Abdul Taib tidak mempunyai niat untuk mengundurkan diri setelah memegang kuasa selama 29 tahun dan tawarannya itu dilihat cubaan untuk memancing sokongan daripada pemimpin tempatan.

Dalam perkembangan berkaitan, ahli lembaga pengarah Sarawak Tribune, James Ritchie menafikan laporan bahawa beliau telah dilucutkan daripada jawatannya sebagai 'penasihat editorial' berhubung penerbitan artikel itu.

Ritchie juga berkata beliau sangsi jika Abdul Taib secara langsung ataupun tidak - terbabit dengan keputusan menggantung Si.

“Ketua menenteri mempunyai dasar tidak campur tangan. Saya sangsi dia secara peribadi terlibat dengan keputusan memecat sesiapa di the Tribune,” katanya, ketika dihubungi.

Khamis lalu sebuah portal berita melaporkan bahawa Ritchie telah dipecat berhubung penyiaran artikel berkenaan.

The Tribune dilancarkan semula dengan penjenamaan baru pada 19 Mei tahun ini dan dirasmikan oleh Abdul Taib.

Akhbar berbahasa Inggeris paling tua di Sarawak itu pernah digantung pada 9 Februari 2006 kerana menerbitkan semula karikatur kontroversial yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Pihak pengurusan akhbar berusia 61 tahun itu kemudiannya mengambil keputusan untuk menutup akhbar berkenaan meskipun arahan penggantungan itu kemudiannya ditarik balik. Mereka sebaliknya menerbitkan Eastern Times.

Edisi terakhir Eastern Times diterbitkan pada 19 Mei, iaitu sehari selepas Sarawak Tribune berada di pasaran semula.

Akhbar itu dipercayai mempunyai kaitan dengan Abdul Taib. Ia adalah anak syarikat Naim Cendera Holdings Bhd, yang dimiliki oleh Abdul Hamed Sapawi.

Abdul Hamed adalah sepupu Abdul Taib dan mengikut majalahForbes, beliau adalah dalam senarai 40 orang paling kaya di Malaysia.

No comments: