Tuesday, May 5, 2009

Beza SARS & Flu H1N1

Gambar terkini virus flu H1N1 yang dirakam pada April 27, 2009, at the U.S. Centers for Disease Control and Prevention's headquarters in Atlanta, Georgia.

Banyak yang bertanya, apa bezanya SARS dan Flu H1N1. Saya terjemahkan disini untuk makluman semua. SARS atau sindrom sesak nafas mendadak adalah penyakit baru yang timbul pada tahun 2003.

Flu H1N1 pula adalah sejenis demam selesema walaupun ia jenis unik yang menggabungkan elemen flu babi, burung dan manusia. Kesannya: Para saintis memerlukan masa yang lebih lanjut untuk mengubati Sars kerana ia penyakit baru. Sebaliknya, ubat untuk memerangi flu H1N1 sedia ada.

Sars boleh berjangkit hanya dua minggu selepas seseorang itu menjadi mangsa. Flu H1N1 boleh berjangkit 24 jam sebelum seseorang mangsa menunjukkan tanda beliau dijangkiti. Kesannya: Mengesan seseorang yang dijangkiti flu H1N1 adalah lebih rumit daripada mengesan seseorang yang menghidapi Sars. Seseorang yang telah dijangkiti flu H1N1 pula sukar dikuarantin sebelum beliau menjangkiti mangsa lain.

Mangsa Sars menunjukkan tanda dijangkiti seperti demam dan batuk-batuk. Mangsa flu H1N1 mungkin tidak menunjukkan sebarang tanda pun. Satu daripada tiga mangsa bahkan tidak tahu beliau telah dijangkiti. Kesannya: Pemeriksaan suhu badan tidak begitu berkesan untuk menentukan seseorang itu dijangkiti flu H1N1.

Sars bertahan selama beberapa bulan sebelum ia beransur hilang. Berdasarkan sejarah, flu H1N1 akan menular secara bertahap dalam tempoh yang berlanjutan. Kesannya: Membanteras flu H1N1 akan mengambil masa yang lama. Tiada cara tertentu untuk menentukan bahawa risiko dijangkitinya telah berakhir.

Sumber: The Straits Times Singapore

1 comment:

Ross Safina Hor said...

Salam semua…

Saya mempunyai penawar untuk mencegah H1N1. Di Penang telah banyak kes yang sembuh dalam masa 2 @3 hari sahaja selepas meminum Protecur-100 terutama kanak-kanak yang bersekolah. Dengan izin Allah SWT dan PROTECUR-100, kami disini dapat mengawal masalah H1N1 ini. Jika anda bimbang tentang anak-anak anda atau orang tersayang dijangkiti, hubungi saya untuk tempahan. Hanya RM38 sahaja.

Insyaallah selamat…
Wasalam…

http://www.PROTECUR.com