Friday, October 17, 2008

Phobaeticus Chani

In this undated picture made available Thursday, Oct. 16, 2008 by Britain's Natural History Museum, a giant stick insect named Phobaeticus chani, meaning "Chan's megastick." is seen. Britain's Natural History Museum says a Malaysian amateur naturalist has discovered the world's longest insect, the more than 22-inch long "megastick." The museum says the oversized walking stick bug was discovered by Datuk Chan Chew Lun on the Malaysian island of Borneo.

Sayang seribu sayang...rakyat Malaysia sendiri tidak dapat menyimpannya atau masaih menjadi budaya kita tidak menghargainya. Ke London juga perginya...

4 comments:

Unknown said...

so saudara Zaidel Jamil ler yang kene cari dan simpan ... heh, supaya yang lain boleh hargainya...heh

AhmadRazinHjYob said...

Salam,

nanti saya cari ganti...he he

Zaid@Zaidel said...

Saudara Pendekar, Insya-Allah, jika saya orang pertama yang tahu mengenai Phobaeticus Chani ni, pasti saya akan promosikan dalam blog ini dan minta bantuan saudara semua. Sebabnya, hal ini penting untuk penyelidikan di negara kita.

Zaid@Zaidel said...

Saudara ahmadrazinhjyob, jika saudara memang seorang yang berminat berhubung hal "misteri yang menghilang" ini, kira ok lah begitu sebab saya pun berminat juga. Banyak perkara yang saya nak tahu cuma tidak semua ada dalam simpanan arkib kita.