Thursday, October 16, 2008

Bila Sastera Meletup!

Setelah novel Shit, karya Datuk Shahnon Ahmad, kita tidak lagi dihidangkan dengan kontroversi, khususnya berkaitan dalam bidang sastera. Benarlah kata bijak pandai, untuk mengangkat suatu bidang itu perlu ada kontroversi. Bila ada perdebatan maka publisitinya lebih luas. Malah, individu yang tidak berminat dalam bidang sastera sekali pun tetap akan cuba mengetahui apa yang sebenarnya telah berlaku. Disebabkan sifat ingin tahu jugalah maka novel Shit dikatakan diulang-ulang cetak banyak kalinya.

Cerpen “Politik baru YB J” karya Datuk Chamil Wariya, yang disiarkan dalam akhbar Utusan Melayu hujung minggu lalu, secara tiba-tiba “meletup” di pasaran. Secara tiba-tiba banyak yang ingin mengetahui dan membaca cerpen tersebut. Sensasi dan kontroversinya cerpen tersebut sehingga mendesak Ketua Pemuda DAP Chong Chieng Jen, membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi. Saya tahu mengapa dan mengapa. Jika pembaca ingin tahu maka carilah sendiri cerpen tersebut dan baca.

Selain cerpen tersebut, satu rangkap puisi bertajuk Ratu Anjing: Yang Melengking Itu (Panggak Binasa Terlajak Kata) hasil karya Dr Ibrahim Ghaffar, turut mendapat perhatian banyak pihak, kononnya dikatakan kontroversi juga.Saya tidak peduli laporan Polis atau apa-apa sekalipun. Yang saya suka ialah bila secara sekelip mata tumpuan masyarakat tertumpu kepada bidang sastera. Kenapa saya berkata begitu? Ini jawapannya.

PADA tahun 1840 esei The Defence of Poetry karya penyair Britain, Percy Bysse Shelly diterbitkan. Hal ini berlaku hanya selepas 14 tahun kematiannya. Tidak ada apa-apa yang menarik tentang artikel tersebut. Namun, inti pati esei tersebut ialah menolak pandangan sempit Thomas Love Peacock, seorang lagi pengarang kreatif negara itu. Beliau antara lain menganggap puisi dan semua genre sastera tidak lagi relevan dengan perkembangan sains dan teknologi yang berkembang di Eropah selepas Revolusi Industri.

Shelly menegaskan, puisi dan semua karya kreatif manusia merupakan bukti kebijaksanaan imaginatif yang mengatasi keupayaan analitikal seseorang. Di beberapa negara Eropah terutama Jerman pada penghujung abad ke-18 pula, kaum Romantik mengutarakan bahawa seni dan sastera sebagai jalan keluar daripada krisis modenis. Ini lebih jauh mengatasi kepentingan falsafah dan sains.

Karya-karya sastera akan mengubah segala kekusutan akibat empirisisme tersebut menjadi keindahan dan membawa kepada cara berfikir fungsional. Seni dan sastera itu sendiri menurut Francis Bacon adalah pintu keluar perpecahan kreatif dan intelektual manusia moden, pendapat yang turut diakui oleh Frederich Hegel, Frederich Schlegel dan Joseph Schelling. Apa sebenarnya yang boleh kita simpulkan daripada pertembungan idealisme antara Shelly dan Peacock? Adakah ia hanya sekadar pertentangan pendapat atau pandangan semata-mata? Kesimpulan yang paling mudah dan ringkas ialah betapa pentingnya sastera sebagai medium untuk mengimbangi empirisisme dan pelbagai gejala negatif dalam masyarakat.

No comments: