Thursday, September 4, 2008

Report The Truth

Canadian journalist Declan Hill attends at a press conference in Berlin on September 1, 2008. Hill's book "Sichere Siege" (The Fix. Soccer and Organized Crime) deals with match fixing by organized crime syndicates in international soccer.

The media must not be afraid to report the truth while upholding justice, said Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. He said the media should also not feel apologetic when reporting the facts. (The Star)

Saya tertarik dengan kenyataan tersebut sebab datangnya daripada mulut Perdana Menteri. Cuma persoalannya sekarang sejauh manakah media di Malaysia berani untuk menegakkan kebenaran dalam media?

Pernah seorang kawan bertanya, kenapa banyak dalam kalangan pelopor blog di Malaysai adalah terdiri daripada bekas editor atau wartawan yang pernah bernaung di media arus perdana. Jawapan saya mudah sahaja, sebab sebahagian besar mereka (para media termasuk editor mahupun wartawan) selama bekerja dengan akhbar sentiasa terikat dengan kuasa orang atas yang juga terikat dengan kehendak pemimpin di atas (mungkin). Barangkali untuk memerdekakan diri mereka maka mereka menjadi penulis blog, lebih bebas dan merdeka dan tidak perlu terikat dengan apa-apa kecuali kebenaran.

Pix by AFP

No comments: