Thursday, September 4, 2008

Melayu + CIna + India

Kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz Islam sejak awal lagi Islam tidak memberi ruang kepada isu perkauman kerana Islam mahu merapatkan hubungan sesama bangsa."Saya sentiasa sebut, kalau Allah yang buat rupa paras manusia termasuk Cina atau Melayu sama sahaja sudah tentu tidak akan mengenali antara satu sama lain," ujarnya.Beliau berkata, sebenarnya masalah perkauman berpunca akibat penjajahan Eropah yang berlaku sejak beratus tahun lalu.

Negara seperti Malaysia, jika bijak pandainya asyik dengan perkaumannya maka tunggulah keruntuhannya. Saya sokong 100 peratus kenyataan Tok Guru berhubung isu kaum. Pada saya pemimpin kaum seharusnya bertindak bijak agar tidak terpengaruh untuk membela nasib masyarakat dengan hanya memandang kaum. Yang jelas bila kita dinamakan sebagai pemimpin, terutamanya yang beragama Islam, maka tunggulah saat kita akan dipersoalkan mengenai apa yang kita pimpinan di mahkahamah akhirat kelak.

Tidak pernah dengar atau terbaca yang mengatakan tuhan mempersoalakan mengenai hal berkaitan kaum di akhirat, hehehehe...

No comments: