Saturday, August 23, 2008

Alahai Avril Lavigne...

Canadian rock star Avril Lavigne will be performing in Kuala Lumpur after all. The final decision, after a week of uncertainty, was made at a meeting of senior officials from the Unity, Culture, Arts and Heritage Ministry yesterday. The organiser, Galaxy Group, obtained its permit last evening to stage the concert at Stadium Merdeka on Aug 29, sources said. The Star 23 August 2008.

Unity, Culture, Arts and Heritage Minister Shafie Apdal said that the concert falls during the nation's independence period and was not a suitable time to hold such a concert. There are a lot of events on Aug 29 and the Ministry does not want the independence and the near Ramadan month to be filled with such pop and rock culture, he said. "As the Minister of Unity, Culture, Arts and Heritage, we should be instilling good culture in the young but here we are allowing other parties to organise things," he said Wednesday after launching the IDeAS for enhancing Integrity book. (The Star 20 August 2008).

Kekadang saya hanya mampu tersenum bila mengetahui bahawa sesuatu perkara di Malaysia ini mudah berubah tanpa alasan yang munasabah atau kongkrit. Dalam kes di atas, secara peribadi saya tidak membantah jika konsert itu diteruskan memandangkan masyarakat di negara ini adalah berbilang kaum. Siapa yang hendak menyaksikan konsert maka haruslah membayar tiket yang pastinya mahal harganya.

Cuma, kenapa hampir setiap tahun situasi yang sama berlaku? Semua rakyat Malaysia tahu menjelang 31 Ogos adalah sambutan ulang tahun kemerdekaan. Malangnya, setiap tahun perkara yang sama dan berulang berlaku, iaitu menjelang 31 Ogoos pasti akan ada konsert dan penyanyinya dibawa dari Barat. Persoalannya kenapa pihak yang berkaitan tidak sensitif dengan hal seumpama ini? Tidak perlulah saya beritahu di sini bahawa dalam setahun ada 12 bulan dan kenapa bulan Ogos yang menjadi pilihan untuk konsert tersebut. Secara jujurnya saya memang menunggu jika konsert solo Yngwie Malsteen dia dakan di Kuala Lumpur, tapi bukannya di bulan kemerdekaan atau sepanjang bulan Ramadhan dan Hari Raya umat Islam.

Pix by Reuters.

No comments: