Tuesday, June 17, 2008

Renungan...Kisah Ketam

Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?
Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?
Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?
Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam
bekas tak ada tutup…ketam melayu la….
Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?
Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.
Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?
Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

Pengajaran:
Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang cina berniaga….cina lain tak kacau…dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak.Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor
ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulala bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. sebab tu melayu tak maju.

4 comments:

denanz said...

kalau amoi cina dgn amoi melayu, yg mana mau kasi tutup?

Ritah Yahaya said...

Zaidel,

Cerita binatang yang menarik. Lama dah tak dengar dan baca cerita bintang. Masa kecik ja ...

Denanz,

Amoi Cina bila suruh tutup tak mau tutup maa. Minah Melayu suruh tutup sama jugak no. Mau bukak-bukak banyak. Hanya Komala Dewi ja bila suruh tutup dia mau tutup, tapi sari punya pasel (pasal), tada pa bukak sikit.Amak!

NieZearm said...

Dah tak ada semangat bangsa. melayu sendiri takut memperjuangkan hak melayu di tanah air sendiri.

Muhammad Azli Shukri said...

nan..amoi melayu ka..amoi cina ka..sama-sama cantik..kak ritah ni kan amoi melayu..