Saturday, December 31, 2011

Sindrom 'Kapalistik'

Setiap kali pegang laptop, pasti banyak perkara yang hendak ditulis. Dari soal sosial hinggalah politik. Namun, saya masih waras dan menyedari bahawa kuasa mata pena atau bahana hasil penulisan boleh mengubah apa-apa sahaja, sama ada objek yang saya tulis atau kehidupan saya sendiri.Justeru, saya akan menulis secara sipi sahaja. Selebihnya saya berharap para pembaca akan memahaminya sendiri.

Bercakap soal memahami, ianya tidak semudah kita membuka suiz lampu, on atau off. Memahami memerlukan satu ilmu lain iaitu anlisis, berpengatahuan dan menguasai keadaan persikitan yang hendak difahami. Tidak boleh memahami secara membabi buta, dan tidak boleh juga memahami kerana terpaksa atau dipaksa.

Tidak ada insan atau individu di atas muka alam ini suka dikong-kong dalam kehidupan seharian. Peraturan yang ada bukan tujuan untuk mengongkong, hanya sekadar untuk membentuk manusia berdisplin dan hidup saling hormat-menghormati.

Namun ada individu yang berkuasa ingin nama atas kapasiti berjaya membentuk satu dasar yang baharu, lalu mengolah peraturan tambahan yang sedia ada dengan niat bahawa dia akan dapat mengongkong kesemua kelompok manusia lain. Benar, kerana kuasa yang ada padanya maka dia berjaya. namun jauk di lubuk hati setiap kelompok menyimpan rasa dendam dan benci yang membuat-buat terhadap peraturan baharu yang dikuatkuasakannya.

Dalam kelompok yang telah dikategorikan itu, turut ada ialah sekumpulan manusia yang pandai bercakap, dan mengampu semata-mata. Dibuai dengan kata-kata yang indah dan mempesonakan maka yang di atas tidak akan menyedari akan apa-apa jua permasalahan dibawah. Nikmat dan keseronokan berada di atas lalu membuat mereka berasa jijik dengan kelompok yang berada di bawah. Kesannya, keputusan komunikasi pihak bawahan tidak akan didengari pihak atasan, atau, tidak kesampaian ke tingkat atasan.

Semua ini dinamakan birokrasi, dan keegoan tahap 1 yang amat tinggi. Sudah tidak wujud demokrasi atau pemimpin yang memimpin. Hanya keinginan untuk memperoleh kuasa dan berkuasa. Realiti dunia yang berubah menjadi global telah menjadikan penghuninya sentiasa bersaiang.

Persaingan dalam dunia global bermaksud memperoleh kedudukan teratas, berkuasa dan besar pengaruh. Lantaran itu permainan dalam sistem yang baharu ini tidak akan berubah, malah akan bertambah parah. Saya menjangkakan pada tahun-tahun yang akan datang kesan permaianan ini akan membuahkan keganasan yang maha hebat dalam sejarah Malaysia.

Semua ini tidak akan berlaku jika semua pihak kembali kepada ajarah agama, sepert mana saranan baginda Raulullah S.A.W. , kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah. Jika hal ini tidak diberi perhatian oleh para pemimpin lain yang menyedarinya, tapi tidak berani bersuara atas kapasiti menjaga periuk nasi atau keistimewaan yang sedia ada, maka tunggulah bala malapetaka yang akan berlaku.

Saya hanya mampu menulis menjelaskan kesan dan meramalkan. Akhir kata, aku bukan pengganas atau golongan penentang, tapi hanya bersuara untuk kebaikan semua.

No comments: