Monday, August 17, 2009

Falasi...

"Tidak seorang pun dipandang yatim kerana hanya kematian ayah atau baondanya, tetapi yang benar-benar dipandang yatim ialah mereka yang tidak berilmu dan tidak beradab."
(Iman Syafei)

Menurut seorang bekas guru, untuk memantapkan lagi ilmu yang ada pada diri, caranya ialah dengan menulis dan menyemarkan hasil tulisan tersebut untuk ditatap orang lain. Pada pendapat saya, jika kita menulis dan berkongsi hasil tulisan kita, maka itulah yang juga dinamakan amal jariah yang sentiasa berkekalan dan ganjarannya adalah seperti air yang mengalir.

Namun, tetap ada syaratnya. Antaranya ialah jika menulis maka tulislah perkara yang baik dan memberi manfaat kepada masyarakat. Bukan mengupat atau menghentam peribadi individu tertentu. Tidak dinafikan media baharu sekarang mengajak masyarakat agar cepat bertindak, dan cepat membuat keputusan. Namun, lantaran maklumat yang terlalu banyak, menimbulkan masalah pula dalam membuat keputusan. Pada masa yang tertentu, masyarakat jadi "bingung" dalam membuat keputusan yang penting dalam hidup mereka sendiri lantaran ledakan maklumat yang terlalu banyak, dan melimpah ruah.

Dilema ini merupakan tekanan terbaharu yang dialami, khususnya kepada penduduk yang tinggal dalam bandar. Namun, tidak banyak yang ingin mengambil peluang ini untuk memberikan tunjuk ajar atau bimbingan. Inilah tanda keruntuhan zaman yang ketara berlaku pada hari ini.

No comments: