Tuesday, August 18, 2009

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang @ Calang-calang?

Dalam kalangan kakitangan awam, beberapa bulan lagi maka akan menjelanglah apa yang disambut sebagai Hari Kualiti. kebiasaannya, serentak dengan tarikh tersebut turut diadakan pelbagai aktiviti lain. Antaranya penyampaian Anugerah Cemerlang dan sebagainya. Bercerita mengenai Anugerah Cemerlang, suatu ketika dahulu pernah menjadi kontroversi apabila bekas Menteri Besar Selangor, Dr Khir, memberikan penyapu kepada wakil majlis perbendaharaan kerana dikatakan kurang meningkat dari segi kutipan cukai dalam kawasan tadbirannya.

Itu cerita lama. Yang hendak sampaikan disini ialah sampai bilakah prosedur pemilihan penerima Anugerah Cemerlang dalam perkhidmatan awam terus menjadi bualan dan usikan nakal dalam kalangan kakitangan awam sendiri? Saya utarakan persoalan ini kerana seolah menjadi resam dalam banyak agensi kerajaan pemilihan penerima adalah terdiri daripada kalangan kakitangan awam yang rapat dengan boss. Dalam erti kata lain, walau kurang kerjanya, tapi sebab banyak ampunya maka dia akan layak. Ada juga cerita-cerita yang disampaikan, anugerah tersebut merupakan satu pusingan. Setiap orang akan menerimanya walau tidak layak sekalipun. Hanya menunggu saat dan gilirannya.

Jika beginilah keadannya, maka dimanakah nilai atau taraf Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tersebut? Walaupun musim anugerah tersebut belum lagi bermula, saya hanya terlintas menulis hal ini kerana sebagai manusia biasa, jika individu tersebut memang layak menerimanya, maka dia sendiri yang mengetahui bahawa dia layak menerima, dan jika sebaliknya juga, dia sendiri juga yang mengetahuinya...

No comments: