Friday, June 19, 2009

MPR Bertambah Vs. ADUN Rajin

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengadakan lawatan kerja rasmi ke Sarawak semalam telah mengumumpakan pengandaan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) kepada semua wakil rakyat di Sarawak. Beliau berkata demikian selepas menghadiri pertemuan bersama pemimpin barisan Nasional di Kuching, semalam.

Hal ini bermaksud setiap seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sarawak akan menerima peruntukan tahunan sebanyak RM640 ribu setahun berbanding sebelum ini RM270 setahun. PM juga berpesan kepada semua ADUN agar memberi tumpuan kepada pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan pada tahun 2011.

Penulis berharap agar setiap ADUN di Sarawak akan terus bekerja keras untuk rakyat selepas ini. Jangan hanya menjelang pilihan raya baru menampakan diri kepada masyarakat. Banyak cerita mengenai sikap segelintir ADUN yang kerap didengar. Namun kita tidak tahu kebenarannya. Ada yang berkata ADUN mereka menggelakkan diri setiap kali jika rakyat berhadapan masalah. Namun itu cakap belakang atau khabar angin yang tidak sahih kebenarannya. Namun, ada yang bertanya, kenapa persoalan begitu wujud?

Adakah strategi politik atau memang realiti ADUN tersebut bermasalah? Begitu juga dengan fungi cawangan parti di setiap daerah dan kawasan DUN. Kenapa senyap dan hanya kedengaran berbunyi menjelang pilihan raya sahaja? Tidak adakah aktiviti yang hendak dilaksanakan, misalnya Klinik UPSR, SPM atau sebagainya? Jangan asyik dengan pertandingan bola sepak, futsal atau pertandingan Ratu Kebaya sahaja.

Apa-apa jua terima kasih kepada ADUN dan MP di kawasan saya yang bekerja keras tanpa mengira masa bekerja. Rakyat Sarawak yang ingin mengetahui atau memantau pelaksanaan projek di kawasan mereka bolehlah menyemak dengan melayari laman sesawang berikut; http://www.simu.sarawak.gov.my/bm/inter_map.html

No comments: