Friday, June 19, 2009

Korea Utara Ke Piala Dunia 2010

Sejarah tercatat setelah berusaha hampir 44 tahun buat Korea Utara apabila layak, sekaligus menempah tiket ke Piala Dunia 2010. Korea Utara mencapai detik bersejarah tersebut setelah seri dengan Arab Saudi 0-0, dalam perlawanan pusingan akhir semalam.

Menduduki tangga kedua bersama "musuh politik", Korea Selatan, Korea Utara memperolehi 12 mata dibelakang Korea Selatan yang memperolehi 16 mata. Arab Saudi menduduki tangga ketiga dalam senarai kumpulan B. Kedudukan tersebut sekaligus melayakan Korea Utara ke Piala Dunia 2010 atas tiket Asia.

Sehingga semalam, empat negara dirantau Asia telah mengesahkan tempat ke Piala Dunia 2010 yang akan diadakan di Afrika Selatan. Keempat-empat negara tersebut ialah Australia, Jepun, (masing-masing juara dan tempat kedua dalam Kumpulan) Korea Selatan dan Korea Utara. Antara permian Korea Utara yang menjadi tumpuan ialah Pak Choi Jin. Manakala jurulatihnya pasaukannya ialah Kim Jong Hun.

Penulis selalu berangan sendirian, alangkah manisnya jika Malaysia layak menyertai Piala Dunia 2010...nescaya hari ini juga penulis akan membuat persedian melihat siara langsung pertama tersebut yang dijangkakan pada Julai tahun hadapan...Bilakah agaknya...

No comments: