Friday, June 19, 2009

Iran dihujung Tanduk?

Apa sebenarnya yang berlaku kepada masyarakat Iran sehinga berlaku demontrasi yang mirip Revolusi pada era 70-an? Hanya rakyat Iran yang mengetahuinya. Semuanya bermula sebaik sahaja Mahmoud Ahmadnejad, disitiharkan sebagai pemenang dalam pilihan raya baru-baru ini, dan diistiharkan sebagai Presiden.

Lawan dan pesaing utama Mahmoud, bekas Perdana Menteri Mir Hossein Mousavi, bagaimanapun mengaku dirinya pemenang dalam pilihan raya tersebut dengan mengatakan berlaku penipuan dalam pilihan raya berkenaan. Hujah Mir Hossein bagaimanapun menimbulkan persoalan kepada pihak media antarabangsa yakni CNN yang berkata bahawa beliau gagal membuktikannya atau hujahnya tidak kuat.

Namun, realiti semua orang tahu bahawa Barat memang tidak akan senang selagi Mahmoud Ahmadnejad menjadi Presiden Iran. Hal ini kerana beliau adalam pemimpin Iran yang paling tegas dalam menengakkan pendiriannya. Hal ini terbukti apabila beliau menemplak beberapa orang pemimpin dunia berkaitan isu nuklear Iran yang tidak selesai sehingga sekarang, walaupun Presiden Amerika Syarikat sudah silih berganti.

Obama ketika berucap kepada masyarakat Islam sedunia di Universiti Cairo, Mesir, telah menjelaskan bahawa pentadbirannya akan berusaha untuk "mengeratkan hubungan semula dengan Iran melalui jalan perbincangan," dan pada masa yang sama berkata bahawa dia tidak mahu melihat perlumbaan senjata nuklear berlaku di Timur Tengah. Untuk rekod, hanya Israel dan Iran sahaja yang memiliki kemampuan nuklear di rantau tersebut.

Walaupun pilihan raya Iran sudah jelas ada keputusannya, namun disebalik ketidakpuasan hati lawan yang kalah, telah menjerumus huru-hara fasa baharu dalam sejarah Iran. Hampir setiap jam media massa dunia seperti CNN, BCC dan al-Jazeera, memaparkan senario di Iran. Seolah-olah rakyat Iran menolak Mahmoud dan menyokong tanpa berbelah bahagi terhadap Mir Hossien.

Itulah yang kerap dipaparkan. Secara tersirat, masyarakat di Malaysia juga ditanam dengan satu mesej bahawa rakyat Iran menolak 100 peratus Mahmoud. Inilah yang berlaku sekarang. Sejak tercetusnya demontrasi di Iran selepas keputusan pilihan raya berkenaan, media massa Barat berterusan membuat liputan yang kebanyakkannya mengimbau kembali sejarah tercetusnya Revolusi di Iran pada 1979.

Sebelum ini seluruh dunia Islam menganggap Mahmoud sebagai jaguh dalam barisan kepimpinan Islam berikutan kelantangan beliau dalam menyuarakan beberapa perkara, termasuk isu Palestine. Malah, kerana keberanian beliau terhadap AS, menyebabkan beberapa buah negara di Amerika Selatan menjalinkan hubungan politik yang erat dengan Tehran. Venuzela, misalnya.

Namun, bila melihat laporan Barat mengenai demontrasi berhubunga pilihan raya tersebut, penulis menjadi curiga, adakah ini peluang barat untuk memastikan Mahmoud jatuh tersungkur. Tulisan dalam blog selama ini berkaitan Mir Hussien menyatakan bahawa beliau adalah seorang yang sederhana dalam kepimpinannya dan beliau dilhat sebagai "lemah" dan tidak berpendirian. Malah dalam kalangan rakyat Iran sendiri tidak segan-silu berkata bahawa jka Mir Hussien menjadi Presiden Iran, maka Iran akan menerima nasib seumpama Iraq, Pakistan dan Afganistan.

Penulis tidak mahu memberi ulasan berhubung hal tersbut, biarlah pembaca yang menganalisis sendiri hujah berkenan. Majlis Tertinggi Pemerintahan Iran yang di pimpin oleh Ayotollah Ali Khemenei, berucap tengah hari tadi di Univeristi Tehran, telah pun meminta rakyat Iran menerima keputusan pilihan raya tersebut.

Persoalan sekarang adakah rakyat Iran akan menerima atau bersetuju dengan Ayotollah Ali Khemenei? Jika tidak, adakah ini bermakna akan berlaku sekali lagi Revolusi di Iran sekali lagi? Penulis bertanya soalan ini disebabkan senario yang berlaku di Iran sekarang. Liputan oleh media Barat seolah menjurus ke arah Mir Hossien. Seolah dengan restu media Barat, mesej disampaikan kepada seluruh penduduk Iran di seluruh dunia akan bangun menentang Mahmoud.

Pada masa yang sama, media Barat tidak pula menyiarkan ulasan penyokong Mahmoud, sebaliknya media memanggil penganalisis yang rata-rata terdiri daripada kalangan rakyat Iran sendiri bertanyakan soalan secara kerap "Apakah akan berlaku semula revolusi di Iran?" Hampir semua soalan yang diajukan oleh CNN, BCC juga al-Jazeera berkisar kepada soalan yang "dahagakan berita" yang bermaksud mereka (media) ada bahan berita untuk isu seterusnya.

Penulis berpendapat, rakyat Iran wajar bertindak waras dalam memperjuangkan hal ini kerana jika Iran tersungkur di kaki Barat, bermakna Iran juga akan mengalami nasib seperti Iraq. Bila dilihat di liputan berita di kaca televisyen, rata-rata yang berdemontrasi adalah golongan muda. Timbul persoalan penulis juga, apakah mereka yang muda itu memahami apa yang mereka lakukan, atau sekadar darah muda?

Isu di Iran jika silap tindakan diambil samaada oleh rakyat Iran sendiri atau Majlis Tertinggi Iran, pasti akan merubah keseluruhan senario politik Iran. Tidak mutshil, kerajaan yang ada sekarang, termasuklah kedudukan Majlis Tertinggi, dan semuanya akan bertukar semuanya.

Timbul persoalan penulis, jika Mahmoud diakatakan tewas dalam pilihan raya 12 Jun lalu, kenapa beliau dimenangkan? Jika dia menang pada pilhan raya lalu, kenapa Mir Hussien tidak dapat menerima persoalan itu? Kenapa Mir Hussien mengatakan pilihan raya itu keputusannya sudah disetkan? Kenapa rakyat Iran di seluruh dunia digambarkan menyokong Mir Hussien? Hatta skuad bola sepak Piala Dunia Iran dilaporkan oleh AFP memaki lilit hijau di lengan tangan tanda sokongan kepada calon yang tewas, Mir Hussien. (Betul ke tanda sokongan kepada Mir atau bantahan terhadap proses pilihan raya?)

banyak persoalan yang hendak ditanya, cuma tiada jawapan yang dapat diberikan, hatta pihak media sendiri tidak menyiarkan jawapannya sebagai suatu yang dinamakan berita atau laporan. Kita mengharapkan masalah di Iran dapat diselesaikan seberapa segera atau negara Iran akan tersungkur di pintu Barat.

2 comments:

Ibnu Ahmad al-Kurauwi said...

Zaidel,
Iran tidak di hujung tanduk, tetapi mereka sedang ditanduk di kiri, kanan depan dan belakang. Barat dan Eropah sudah sekian lama menanti saat ini.

Ya, saat kita terlupa dan leka ketika itulah syaitan bermaharajalela.

Zaid@Zaidel said...

Ustaz, apa-apa pun jua nasib negara Iran, bergantung kepada rakyat Iran sendiri, walau apa-apa pun jua usaha Barat melihat kejatuhan Iran seperti mana tersungkurnya Iraq kepada Barat.