Wednesday, June 17, 2009

Elipsis Siber.

Al-Kisahnya maka bila tertera di kaca tv dan akhbar hari ini dengan tajuk besar bahawa "Penjawat Awam dilarang Guna Modem untuk Internet" maka riuhlah satu Malaysia. Radio sensasi di Malaysia, HotFm, turut menjadikan isu ini sebagai tajuk sembang pagi. Maka banyaklah pro dan kontranya.

Menurut BERNAMA, begitulah nadanya jawapan PM kepada YB Teresa Kok (DAP). Namun walau apa-apa pun penulis berkayakinan bahawa kerajaan tidak akan bertindak semberono. Jika benarlah kakitangan awam tidak dibenarkan menggunakan kemudahan moden untuk membuat capaian terus ke Internet, maka amat malanglah nasib penjawat awam di Malaysia. Penulis berkata demikian kerana jika kita renungkan hari ini semua yang berkaitan kerajaan termasuk borang pun sudah ada dalam bentul dalam talian (online).

Jika benar kakitangan awam tidak dibenarkan akses kepada Internet di waktu pejabat harus apa gunanya semua yang bergelar "e" (elektronik)? Malah, kerajaan juga telah mewujudkan laman web "goverment" untuk memberi kemudahan kepada rakyat Malaysia dan warga asing berurusan secara online.

Mungkin yang hendak PM disampaikan secara tersirat kepada kakitangan kerajaan melalui jawapan tersebut ialah, jangan habiskan 8 jam masa di pejabat dengan hanya melayari Internet atau melayari YouTube, serta menonton filem Korea dan bersembang menggunakan rungan sembang yang banyak terdapat di alam siber, untuk tujuan peribadi.

Kakitangan awam wajar dibekalkan bersama dengan kemudahan teknologi maklumat dan kemudahan Internet. Urusan untuk menjawab apa-apa jua pelbagai perkara berkaitan masalah rakyat dan masyarakat mudah dilaksanakan. Cuma, berbalik kepada persoalan asas yakni pokok pangkalnya terpulang kepada diri individu itu sendiri. Sebab itulah terhasil perpatah Melayu, "tepuk dada tanyalah diri sendiri".

Persoalan sekarang yang harus diwar-warkan bukan fahaman katakan "tidak" kepada Internet untuk kakitangan awam, sebaliknya "bagaimanakah" kakitangan awam manfaatkan Internet dalam kerja seharian mereka yang diamanahkan melalui setiap sen duit rakyat.Amat malang jika ada dalam kakitangan awam hari ini yang masih buta teknologi maklumat, dan berfikiran singkat beranggapan bahawa kemudahan Internat memberikan masalah, walhal banyak lagi yang positifnya jika kita terus berfikiran positif.

No comments: