Tuesday, December 20, 2011

Dear Leader Kim Jong il

Kim Jong Il, adalah pemimpin agung Korea Utara, dan telah diistiharkan meninggal dunia pada 19 Disember 2011. Saya mengikuti perkembangan ini sebaik menerima twitter pertama daripada pihak BBC yang melaporkan akan hal ini kepada dunia. Kita sedia maklum, negara Korea Utara mengamalkan dasar tertutup yang membuat pihak kuasa besar terutamanya Amerka Syarikat sangat sakit hati.

Amerika, yang ingin menguasai dunia dengan apa-apa jua sekali pun akan menjadikan negara yang paling dibencinya pelbagai proganda, fitnah dans sebagainya. Paling penting bagi Amerika ialah penduduk dunia dapat bersama-sama Amerika membenci Korea Utara, dan sekaligus memudahkan pengaruh dan sokongan dunia untuk menyerang Korea Utara.

Suatu yang berbeza dengan penduduk korea Selatan ialah, mereka tidak membenci seperti bencinya AS kepada Korea Utara. Benci mereka hanya berkisar kepada peristiwa peperangan yang telah berlaku suatu ketika dahulu. Kebencian selebihnya adalah propaganda AS dalam meningkatkan perasaan benci masyarakat dunia terhadap Korea Utara.

Saya ingin berkongsi hasil pembacaan berhubung apa yang berlaku di Korea Utara selama pemerintahan komunis yang sangat-sangat dibenci AS. Korea Utara tidak mengalami situasi yang teruk sepertimana digambarkan AS. Memang benar Korea Utara mengamalkan dasar pintu tertutup, namun hanya kepada negara yang membencinya seperti AS. Tidak kepada negara yang sama fahaman seperti China dan Cuba. Malah, berdasarkan paparan situasi dunia sekarang, pada saya adalah lebih baik negara seperti Korea Utara, hanya hidup dan bergantung sepenuhnya kepada hasil mahsul dalam negara sahaja. Tidak pada import yang boleh memudaratkan ekonomi negara kita sendiri.

Hampir keseluruhan yang terdapat di Korea Utara adalah Made In North Korea sendiri. Jangan lihat fahaman komunis sebagai satu ancaman, jika pemimpinnya lebih berjiwa rakyat dan melaksanakan tanggungjawab sebagai pemimpin maka mereka tetap seorang yang berperikemanusiaan. Pada saya jika seorang itu berjiwa komunis sekalipun, tapi hatinya mulia maka adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk menyedarkannya. Mungkin saya dan kita semua tidak pernah menyedarkannya. Bertopengkan nama Islam atau apa agama sekalipun jika tidak bertanggungjawab dan hanya menindas rakyat dengan pelbagai cara yang jelas menindas atau secara lebih lecik, maka tiada bezanya.

CNN dan BBC sebaik sahaja pengumuman kematian Kim Jung Il, terus membuat pelbagai liputan dan bertanyakan pelbagai soalan kepada pelbagai jenis manusia dengan harapan memperoleh berita yang boleh dijadikan bahan tarikan utama untuk media merek ditonton masyarakat dunia. Tidak kurang juga, wawancara terpilih khususnya kepada rakyat Korea Utara sendiri yang berpaling tadah. Antaranya, seperti yang disiarkan oleh BBC ialah kononya beklas seorang bekas tentera berpangkat Kepten yang dapat membawa semua ahli keluarganya lari meninggalkan negara.

Dalam wawancara bersama BBC, secara selamba tentera itu memberitahu bahawa keadaan di bumi Korea Utara amat teruk sekali sehingga beliauy mengambil keputusan melarikan diri. Saya teringat satu rencana yang pernah saya baca mengatakan bahawa di Korea Utara, latihan ketenteraan adalah wajib kepada semua orang. Dan keutamaan kepada kaum lelaki. Timbul persoalan, adakah mereka yang lari itu kalangan mereka yang tidak tahan dengan realiti latihan yang ketat dan teruk?

Untuk bersikap adil, bukan itu yang hendak dibincangkan dalam tulisan ini. Media negara maju telah manipulasikan kematian Kim Joung Il sebagai petanda bahawa dunia akan berhadapan dengan peperangan dunia, lantaran kuasa nuklear yang . Umum mengetahui Korea Utara (sama seperti Iran) menerima nasib yang sama lantaran tindakan AS yang suka mengacau negara lain.

Bila berlaku kematian Kim Jung Il, AS mulai meniup kegusaran masyarakat dunia bahawa kemungkinan perang nuklear akan berlaku dan sebagainya. Caranya ialah melalui saluran media. Hal ini yang As lakukan secara teratur dan tersusun sehinggalah tidak banyak negara menyampaikan ucapan takziah kepada pemimpin rakyat korea yang disangjung oleh rakyat korea utara sendiri. Media CNN atau BBC tidak menyiarkan bagaimana rakyat korea utara yang berada di negara lain menagis bagai nak rak, bila mengetahui kematian pemimpin mereka.

Dalam ilmu komunikasi, boleh diselami kenapa boleh menagis jika sudah bebas diu dunia luar. Sebabnya kebaikan pemimpin tersebut kepada rakyatnya. Keperluan rakyat kesemuanya dipenuhi. Mati pun dalam keadaan dan perjalanan untuk menjenguk usaha rakyat.

Korea Utara negara yang selalu digertak negara kuasa dunia. Maka sudah semestinya untuk menunjukkan bahawa mereka tidak takut dengan buli negara maju dunia, maka prppaganda kekuatan tentera digunakan. Siaran video yang penuh segak dan bersemangat tentera korea utara sudah dapat mengerunkan pihak lawan. Apatah lagi tindakan 'selam' pemimpin negara berkenaan dalam menjawab apa-apa jua persoalan nuklear oleh pihak AS yang menggunakan topeng IAEA.

Hal ini menimbulkan bengang AS dan menambahkan sakit hati AS. Justeru bile berlaku kematian Kim Jong Il, pelbagai propaganda dilakukan. Malah usia penganti Kim Jong Il, yang juga anaknya dalam lingkungan umur 27/28 pun menjadi pertikaian AS. Walhal, pada zaman sekarang usia begitu amat sesuai untuk menjadi pemimpin dan memimpin.

AS telah memporak-porandakan semuanya sehingga negara dunia lain menjadi takut dan mengikut. Malah kematian Kim Jong Il juga dijadikan bahan ketawa mereka dengan hanya beranggapan Kim Jong sekadar Ill sahaja. Umum mengetahuio Ill dalam BI bermaksud sakit.

Jangan samapai kita tersalah faham dan mudah membuat kesimpulan melulu. Lihat dengan pandangan mata, analisis dengan pemikiran yang kita ada. Teliti satu persatu tanda yang boleh kita nilai berdasarkan siaran langsung yang meida Barat lakukan, dan kita akan temui jawapan sebenarnya.

No comments: