Tuesday, March 24, 2009

Jari USB Flash Disk

Bila sudah kreatif, semuanya akan menjadi perhatian dan menjadi ikutan. Demikianlah yang berlaku kepada seorang programmer kumputer yang berasal dari Findland, yang menggunakan jari sebagai memori card yang siap build-in dengan USB flash disk. Sesuai dengan kerjanya sebagai programmer komputer yang sentiasa mendampingi komputer dan USB flash disk, maka dia menciptakan sesuatu yang mudah dan berfaedah kepada semuanya.

Jerry Jalava, pada awalnya kehilangan jari manis kirinya dalam satu kemalangan. Namun itu tidak membuat dia putus asa dalam hidup, sebaliknya menggunakan kekurangannya itu untuk mencipta sesuatu yang baharu. Idea Jerry timbul setelah menyedari kekurangan tersebut dapat diatasi dengan menjadikan jari palsu yang boleh bertindak sebagai USB flash disk. Malah krativitinya terselah apabila mampu mencipta memory disk sehingga berkapasiti 2g.

Yang menariknya USB Flask disk rekaan Jerry ini ialah memorinya menyerupai kuku jari. Justeru, usb ini kelihataan seperti jari palsu. Terbaharu kreativitinya Jerry untuk membuat jari prostetik baharu menngunakan teknologi wireless.

Diharap dengan adanya ciptaan seumpama ini akan memudahkan kepada rakyat Malaysia yang ingin memanfaatkan bahagian jari yang sudah tiada jari...

No comments: