Monday, June 2, 2008

Cemburu Vs. Cinta

Cemburu? Pernahkan anda cemburu dan kenapa anda cemburu? Pada saya cemburu seorang lelaki dan perempuan berbeza pada pergetian tetapi sama pada rasa. Saya bukannya pakar untuk menulis mengenai topik ini cuma terdetik hendak menulis mengenainya setelah terbaca akhbar di hadapan mata berkaitan kisah tersebut.

Pada saya cemburu wujud bila pasangan kita prihatin mengenai sikap dirinya terhadap diri kita. Sebagai contoh, jika lelaki mempunyai teman wanita sehingga belasan orang, misalnya, pasti jika ada yang benar-benar cinta, kasih, dan sayang dalam kelompok yang sepuluh itu akan cemburu yang amat sangat. Lelaki seperti itu memang sudah melampaui batas. Begitu juga dengan kaum perempuan. Jika sudah ada suami atau kekasih tetapi masih juga berurusan dengan bekas kekasih, sudah pastinya akan mengundang rasa cemburu. Atau jika tidak pun berurusan melampaui batas dengan para lelaki lain. Cemburu tidak akan wujud tanpa ada rasa cinta, kasih dan sayang.

Jika pasangan anda tidak mencemburui anda, maka itu tandanya si dia tidak mencintai anda. Itu teori mudah dalam perhubungan. Justeru, kepada sesiapa jua, jagalah hubungan dengan sebaiknya melalui perbincangan dan pemakluman. Tidak salah bersusah-payah untuk kebaikan hubungan berbanding memtuskan hubungan yang membuatkan anda seoalah tidak matang atau sabar dalam mencapai kejayaan. Lainlah jika faktor memutuskan hubungan itu disebabkan tidak serasi dan sewaktu dengannya. Hubungan penting kepada manusia. Malah dalam konsep masa kita dibahagiakan kepada tiga bahagian yakni masa untuk tuhan, manusia sekeliling kita dan masa peribadi. Lantaran itu, kehidupan yang sempurna harus ada ada rasa cinta, kasih dan sayang yang mantap. Cemburu harus cuma perilaku orang yang kita cemburui haruslah tidak bertentangan dengan kehendak kita atau melampaui batas. Manusia memang kerap alpa.

Pada saya jika pasangan yang tidak prihatin, dan asyik membuatkan anda cemburu, walau pun sudah banyak kali di beritahu, tegur dan sebagainya, maka adalah sebaiknya lakukan perubahan. Qada dan Qadar boleh diubah hanya dengan usaha.

No comments: