Sunday, September 28, 2008

Ayam Penyet

Sejak 22 Sept lalu, saya diarah untuk membuat satu tugasan berkaitan hubungan sesama manusia didalam dan di luar sempadan. Ianya berkaitan lorong tikus, mahupun laluan gajah. Disebabkan tugasan tersebut maka ada ketikanya saya terpaksa berada di "luar negara". Pengalaman berada di luar negara atau di luar sempadan tidak saya persiakan begitu sahaja. Saya bergaul dengan penduduk setempat dan melalui mereka saya diperkenalkan kepada beberapa jenis makanan yang digermari penduduk Indonesia.

Walau sebelum ini pernah beberapa kali ke Jakarta, Jogakarta dan Pontianak, namun inilah kali pertama kali saya mendengar dan diberitahu mengenai resipi makanan ini.

We headed off for dinner afterwards at the Ayam Penyet Ria restaurant . I’m crazy about this stuff. Ayam Penyet is an Indonesian dish that consists of a deep fried chicken with floss sprinkled on top, served with some raw vegetables and rice as well as extra hot chili. Dikatakan resipi masakan ini adalah bilik penduduk di Balikpapan, Indonesia.

Walaupun buah-buhan tetap menjadi keutamaan saya setiap kali ke negara orang, namun disebabkan desakan maka saya mencuma juga ayam penyet ini. Rasanya, bolehlah saya beri 4 bintang.

Sekembali ke Kuching, rupanya sudah banyak gerai yang menjual menu ini, malah di Pasar Ramadhan di Jalan Satok pun ada juga. Agaknya saya yang ketinggalan dalam bab ini.

1 comment:

Unknown said...

Aku pun suka makan di JB.