Tuesday, May 5, 2009

Ceritera Penjawat Awam

Cerita mengenai perkhidmatan awam belum bernoktah lagi. PM kita yang baharu Datuk Seri Najib Tun Razak, mengajak anggota pentadbiran kerajaan dan penjawat awam mewujudkan satu bentuk perhubungan berasaskan ikatan janji kesetiaan dan komitmen padu bagi mengukuhkan pencapaian sektor berkenaan.

"Perhubungan berasaskan konsep al-wa‘ad dan al-bai‘ah itu adalah lebih kukuh berbanding konsep perkongsian kerana ia mampu mewujudkan suasana kerja yang lebih baik dan tenteram," demikian kata beliau yang dipetik oleh Utusan Malaysia.

Sememangnya cantik, jika hasrat murni tersebut dijalinkan. Saya yakin, semua penjawat awam akan menyokong sepenuhnya. Namun, pelbagai karenah yang masih menghantui dalam perkhidmatan awam yang pastinya diketahui oleh kakitangan awam sendiri; yakni tidak ada ruang dan peluang kepada kakitangan yang berkebolehan untuk diketengahkan ke peringkat yang lebih tinggi daripada jawatannya.

Itu satu lumrah yang berlaku dalam kakitangan awam sekarang. Bukan sekadar itu, malah pelbagai masalah lain turut berlaku. Ada penjawat awam yang menyerlah dan bersinar umpama permata, disekat oleh orang atasannya kerana dikhuatiri menjejaskan "keunggulan" pegawai atasan.

Aspek hormat dan patuh yang berlaku dalam perkhidmatan awam sekarang dilihat banyak pihak lebih kepada usaha untuk mencegah ketegangan antara dua pihak. Bukan suatu yang rahsia dalam perkhiamatan awam jika didapati seseorang itu kerap bertelagah pendapat dengan orang atasannya maka agak sukarlah individu berkenaan untuk merasai kenaikan pangkat seterusnya. Hal ini realiti yang berlaku sekarang.

Satu perkara yang harus orang atasan perkhidmatan awam wajar pertimbangan atau fikir-fikirkan tiadakah penyelesaian bagi hal seumpama itu dalam perkhidmatan awam? Dalam mana-ama situasi pun, tidak ada sesiapa jua yang suka pendapatnya dicantas, apatah lagi ditolak. Dalam perkhidmatan awam, pecanggahan pendapat berlaku kerana untuk menyelesaikan masalah atau membuat keptusan. Namun, hakikatnya yang "besar" sudah pastinya ego untuk menuruti pendapat yang bawah. Bila situasi ni berlaku maka wujudlah perkara yang lain pula seperti "black list" dan sebagainya.

Hakikat ini menimbulkan situasi perkhidmatan awam seringkali seolah dimomokkan oleh kuasa pihak atasan. Walhal kuasa yang ada seharusnya digunakan untuk membuat keputusan berkaitan kesahjeteraan rakyat, bukan peribadi.

Mungkin banyak yang wajar difikirkan oleh pihak atasan perkhidmatan awam untuk mencantikkan dan memesrakan aspek "tools" perkhidmatan awam. Antara luahan yang kerap di dengar ialah apa bezanya seorang yang duduk di opis sejak jam 8.00 pagi hingga jam 5.00 petang tetapi hanya melayari internet menambah ilmu, dan seorang yang kerap tidak ada di opis tetapi berada di luar (sebab bosan tiada kerja di opis, dan melakukan kerja lain) yang boleh meningkatkan prestasi pekerjaannya sebagai kakitangan awam yang menyampaikan mesej kepada masyarakat umum bahawa penjawat awam "mencari kerja" bukan "menunggu kerja" yang datang.

Selain itu, ada juga pihak atasan yang mentadbir pejabat sebolehnya menjadikan pejabat umpama "library", senyap dan tidak wujud perbualan. Kekadang mendengar cerita seumpama ini saya kerap terfikir, adakah ini zalim atau kejam? Jika semua staf dalam satu bahagian atau jabatan, senang dan selesa dengan situasi opis yang ada muzik, berbual, minum dan sebagainya, pada saya bukanlah satu yang salah. Janji semua urusan kerja berjalan lancar dan mencapai sasarannya. Kenapa perlu disekat kebebasan dalam pejabat dengan membuat peraturan yang kuno seumpama itu?

Saya yakin penjawat awam disituasi demikian selesa dengan keadaan yang ada. Tetapi bila dicipta peratiran yang sedemikian maka itulah yang menjadikan penjawat awam seumpama ikan didalam akuarium, yang sentiasa mencari jalan keluar pejabat. Bila penjawat awam berkumpul di kantin, maka lain pulak kesalahan yang dijatuhkan. Janganlah kuasa digunakan sacara sembrono dalam membentuk penjawat awam, banyak lagi cara lain boleh digunakan seperti berbincang dan sebagainya. Kita hidup dalam alam yang indah dan harmoni. Maka seharusnya demikian jugalah keputusan yang dilakukan dalam menetapkan peraturan.

Banyak yang nak dituliskan, tapi hari ini hari cuti saya dan sebaiknya saya manfaatkan dengan sebaiknya.....

No comments: