Friday, May 30, 2008

“Cina Buta Tidak Sah”

Bagi pasangan yang sudah berkahwin, atau teruna dan dara yang advance dari segi ilmu rumah tangga, pasti mereka mengetahui maksud “Cina Buta”.Mungkin boleh diringkaskan sedikit di sini “Cina Buta” bermaksud suami yang hendak mengahwini semula bekas isteri yang telah diceraikan dengan lafaz talak tiga, tetapi tidak rela membenarkan isterinya disetubuhi oleh suami kedua bekas isteri sebab atas alasan masih cinta. Untuk atasi masalah tersebut maka wujudlah istilah “Cina Buta”


Ingin saya berkongsi di sini bahawa menurut Prof Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor dari JIM, konsep “Cina Buta” tidak sah sebab dalam konteks tersebut, sama ada disukai atau tidak seorang suami yang mahu menerima isterinya semula selepas lafaz talak tiga, dia mesti reda bahawa isterinya disetubuhi oleh suami kedua bekas isterinya jika suami ingin kembali dengan bekas isterinya, selepas talak tiga dilafazkan. Hal ini adalah berdasarkan konsep “the marriage is consumed”.

Justeru, ingatan kepada kaum lelaki yang bergelar suami, maka hati-hatilah dengan perkataan yang keluar daripada mulut anda. Kerana mulut, satu badan binasa.

No comments: